מתכון לקטשופ ביתי

המון צבעים, המון טעמים - קטשופ אחדנכון החורף הזה מרגיש כמו החורף הכי ארוך שהיה כאן אי פעם? כל כך מעט יתרונות יש בארץ הקודש. מיעוט המחצבים, השכנים הלא ידידותיים, הילידים הלא מנומסים, המחירים של חטיפי פסק זמן – כולם הופכים את ישראל ללוקיישן לא הכי אטרקטיבי להעביר בו את ה-70-80 שנה שפירגנו לנו על הפלנטה. ובחורף הארוך- ארוך הזה, אחד הפלוסים הבודדים שיש למזרח התיכון להציע, דהיינו השמש, הופקע מאיתנו באופן שערורייתי. מזל שאת השוקו בשקית אף אחד לא יכול לקחת לנו.

עגבניות

במסגרת המלחמה שלנו באפרוריות שמסביב, אנחנו מתנחמים בכמויות לא הגיוניות של עגבניות, בכל מיני מצבי צבירה. כי חוץ מריח של קרם הגנה ואבטיח, אין שום דבר שצועק קיץ כמו הפרי המופלא הזה. מסלט איטלקי של עגבניות ולחם, דרך קונפי עגבניות ועד רוטב בולונז שמנמן – אחוזים נכבדים מההכנסה החודשית שלנו מתורגמים לעגבניות. הפעם, כפי שמרמזת הכותרת, הכנו קטשופ. וכשאני אומרת הכנו, אני מתכוונת שרועי חתך, עירבב, בישל סינן וצילם – ואני עשיתי כלים. אין כמו חלוקה שווה של הנטל.

הקטשופ בהתהוות

קחו בחשבון שמלבד המרכיבים שמצויינים במתכון (של ג'יימי אוליבר, המלך!), לצורך בישול הפרוייקט הזה תצטרכו להצטייד גם בלא מעט סבלנות. לוקח לא מעט זמן לצמצם את הרוטב לסמיכות הרצויה. אבל בתור מי שהתחילה את היום כצופה סקפטית מהצד, וסיימה כשהיא חוזרת לסיר שוב ושוב כדי לטעום עוד קצת, אני יכולה להעיד שמדובר בהצלחה. מהכמויות שמצויינות במתכון התקבל ליטר קטשופ, שיכול להישמר בבקבוק מעוקר עד חצי שנה.

הקטשופ מתבשל: משמאל לימין - 1. הרוטב לאחר שנטחן 2. השאריות לאחר הסינון 3. הרוטב המסונן מצטמצם

צריך:

1 בצל סגול גדול קלוף וקצוץ גס

1/2 פקעת שומר, נקייה וקצוצה גס

1 מקל סלרי – נקי וקצוץ גס

שמן זית

חתיכת ג'ינג'ר טרי (בערך בגודל אגודל) – קלופה וקצוצה גס

2 שיני שום קלופות ופרוסות

חצי פלפל צ'ילי טרי – מנוקה מגרעינים וקצוץ דק

חופן בזיליקום טרי – העלים מופרדים, הגבעולים קצוצים גס

1 כפית זרעי כוסברה

2 מסמרי ציפורן

1 כפית פלפל שחור טחון טרי

מלח

קילו עגבניות שרי בשלות, חצויות

350 מ"ל מים קרים

200 מ"ל חומץ יין אדום

70 גרם סוכר חום

מכינים:

1. מניחים סיר גדול וכבד על אש גבוהה-בינונית. מטגנים את כל הירקות, מלבד העגבניות בשתי כפות שמן זית. מוסיפים לסיר את הג'ינג'ר, השום, הצ'ילי, גבעולי הבזיליקום, זרעי הכוסברה והציפורן. מתבלים בפלפל ובקומץ נדיב של מלח. מנמיכים את הלהבה, וממשיכים לטגן, תוך כדי ערבוב – עד שהירקות מתרככים (בין 10 ל-15 דקות).

2. מוסיפים לסיר את העגבניות ואת המים ומגבירים את הלהבה. כשהרוטב מתחיל לרתוח, מעבירים לאש קטנה, וממשיכים לבשל תוך כדי ביעבוע עדין, עד שהרוטב מצטמצם בחצי. מורידים מהאש.

3. מוסיפים לרוטב את עלי הבזיליקום, וטוחנים אותו במעבד מזון, בלנדר, או בלנדר מוט. את הרוטב הטחון מעבירים פעמיים במסננת צפופה – לקבלת מסה חלקה ומבריקה.

4. מעבירים את הרוטב שהתקבל לסיר נקי, ומוסיפים את החומץ ואת הסוכר. מבשלים על אש קטנה, תוך כדי ביעבוע עדין וערבוב מעת לעת, עד שהרוטב מצטמצם למרקם שקרוב לזה של קטשופ תעשייתי (כשעתיים וחצי של בישול על אש קטנה). טועמים ומתקנים תיבול.

5. מעבירים את הקטשופ לבקבוקי זכוכית מעוקרים מחיידקים (בקבוקים שהורתחו במים במשך 10 דקות), דרך משפך. הקטשופ ישמר בבקבוק אטום עד חצי שנה.

הקטשופ מוכן, בתאבון!

פורסם בקטגוריה כללי, מלוח, תמיד טוב שיש במקרר. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על מתכון לקטשופ ביתי

  1. פינגבאק: משתמש אנונימי (לא מזוהה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים