קיש לוריין

גבינת גרוייר, חלק בסיסי מכל קיש לוריין שמכבד את עצמואז הינה תובנה שגירדתי בימים האחרונים: אסור להתעטש מול המאוורר. זה נגמר רע. רגע, חכו, יש לי עוד אחת: אל תנסו לדפוק עם היד על לינגוויני יבש שהעמדתם כמו גדר קוצים כדי לנסות לשבור אותו. זה כואב. ואחרון חביב: אם אתם יודעים שכולם, אבל כ-ו-ל-ם מסביבכם בדיאטה, אל תאפו קיש לוריין. סתם כי אז תשמינו לבד, לא חבל?

פנטצ'ה, תעשה לקיש שלכם רק טוב

אבל רגע, בואו נתחיל מהתחלה. קיש לוריין הוא כמו כל קיש אחר שאתם מכירים, רק יותר טעים – כי יש בו גבינת גרוייר, בייקון, שמנת, חמאה וביצים בכמויות שיגרמו לרופא המשפחה שלכם לעוויתות. גם למידת המכנסיים הקיש לא יעשה טוב, ומי רוצה לגרור איתו לחוף משקל עודף? גם ככה עם המטקות והעיתונים, והלונג והמים והענבים והקרם הגנה – כבד לכם מספיק.

אז למה נכנסתי להרפתקאה המשמינה הזו מלכתחילה? ובכן, מעשה שהיה כך היה: בשבוע שעבר תקף אותי חשק עז לקיש, אבל קצת אחר. חיפשתי מתכון מעניין, ואז ניזכרתי בסדנת בישול שעשיתי אי שם בגיל 20 וכלום, שבו השפית הנחמדה הדגימה איך מכינים קיש לוריין. נזכרתי בטעמים המעושנים של הקיש, במלית העשירה והזהובה, בבצק הפריך, בשלבי ההכנה הפשוטים. את זה שכל ביס מהקיש מכיל 9,000 קלוריות בממוצע הצלחתי להדחיק. כישרון.

קיש לוריין מתקרר בתבניתוכך קרה שעם כל שומרי המשקל שמסביבי, שמזינים כל עלה חסה שהם מנשנשים לאפליקציה מיוחדת שעוזרת להם להישאר רזים, נותרתי בודדה במערכה נגד הקיש במקרר. אבל עם יד על הלב, אני יכולה לחשוב על מלחמות הרבה פחות כיפיות ולגמרי פחות טעימות מבחורה VS. קיש לוריין. את המתכון לקחתי ועיבדתי מהאתר של Betty Crocker שהיא, מה אתם יודעים, מותג שנולד ב-1921 ולא אישה בשר ודם.

כמה קטנות לפני שמתחילים: המתכון המקורי מיועד לתבנית קיש בקוטר של 9 אינץ', שזה כמעט 23 ס"מ. תבנית קיש סטנדרטית בקוטר של 24 ס"מ, עם דפנות נמוכות נראתה נמוכה מלהכיל את כל המלית, אז אפיתי את הקיש בתבנית בקוטר 20 ס"מ עם שוליים גבוהים (5 ס"מ). בייקון ניתן להשיג במבחר מקומות אקזוטיים, מהתחנה המרכזית החדשה ועד שוק הכרמל, אבל אם לא מתחשק לכם להתאמץ, אפשר להחליף אותו בחזה אווז מעושן. גבינת גרוייר מחכה לכם ברוב המרכולים, אבל אם לא מצאתם אפשר להחליף בגבינה צהובה קשה אחרת – מאמנטל ועד צ'דר – העיקר לא עמק. וזהו בעצם, למטבח!

קיש לוריין

לבצק צריך:

180 גרם קמח רגיל לא תופח (עדיף קר)

120 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות

3/4 כפית מלח

2 כפות מים קרים

כפית מיץ לימון

למלית צריך:

250 גרם בייקון, חתוך לקוביות (אפשר להחליף בחזה אווז)

כוס דחוסה של גבינת גרוייר מגוררת (אפשר להשיג בסופר מרקטים הגדולים)

1/3 בצל קצוץ דק

4 ביצים גדולות

2 כוסות שמנת מתוקה

מלח

פלפל שחור

מכינים:

1. מניחים את החמאה והקמח בקערת המיקסר, ומעבדים בעזרת וו ה-K עד שמתחילים להיווצר פירורים. מוסיפים מים וכפית מיץ לימון, וממשיכים לעבד עד שכל הקמח נבלע בתערובת ונוצרים גושי בצק גדולים. עוצרים את המיקסר ואוספים ביד את גושי הבצק לחתיכה אחת. משטחים את הבצק לדיסקית, עוטפים בניילון נצמד ומניחים במקרר ל-45 דקות.

2. מחממים תנור ל-180 מעלות. מחממים מחבת בינונית על להבה בינונית-גבוה ומוסיפים את קוביות הבייקון (כן, אתם קוראים נכון, לא מוסיפים שמן למחבת). תוך כדי ערבוב, מטגנים את הבייקון בשומן של עצמו עד שכל הקוביות משחימות היטב והופכות קריספיות. מורידים מהאש.

3. בקערה בינונית מערבבים היטב את השמנת והביצים, מתבלים במעט מלח ופלפל. מניחים בצד.

4. על משטח מקומח, בעזרת מערוך מקומח, מרדדים את הבצק לעלה בעובי של כ-7 מ"מ. מניחים את עלה הבצק בתוך תבנית הקיש, מסדרים אותו יפה, ואם נשארים עודפי בצק בשוליים מסירים אותם עם סכין. חשוב להקפיד שלא יהיה חורים בכלל בבצק – אחרת המלית תשפך. מרפדים את בסיס הקיש ואת דפנותיו בניילון נצמד או בנייר אפיה, ושופכים מעל חבילת קטניות (אלה ימנעו מהבצק להתנפח בזמן האפיה הראשונית). אופים את בסיס הקיש במשך 10 דקות.

5. מוציאים את הבסיס מהתנור, בעדינות מסירים את נייר האפיה או הניילון הנצמד עם הקטניות ומחזירים את הקלתית לתנור לעוד 2 דקות של אפיה – ומוציאים.

6. מנמיכים את חום התנור ל-160 מעלות. מפזרים על הקלתית את הבייקון, הבצל הקצוץ וגבינת הגרוייר. מעל מוזגים את תערובת הביצים והשמנת. מחזירים את הקיש לתנור לעוד כ-40 דקות עד שהמלית מתייצבת ומזהיבה. מצננים את הקיש כ-20 דקות לפני שמוציאים מהתבנית. הוא אפילו יותר טעים למחרת. בתאבון!

פורסם בקטגוריה אפייה, כללי, מלוח. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות על קיש לוריין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים