עוגת תותים

עוגת תותים

העוגה הזאת כנראה לא תשנה לכם את החיים. אורחים שיבואו ויקבלו פרוסה ממנה ליד הקפה לא יתעלפו ויתחננו למתכון. אם תגישו אותה כקינוח לארוחת ערב, אף אחד לא יכתיר אתכם כאהרוני הבא. ובכלל, לגמרי לא מומלץ לאפות אותה כרגע, כשהתותים כל כך יקרים. ועכשיו, כשהמגרעות שלה הונחו על השולחן ואין בינינו סודות יותר, אני יכולה לגלות לכם שאני דווקא מאוד מחבבת את עוגת התותים הזו.

תותים

וזה לא שהיא עשתה לי את החיים קלים. הו לא. מצאתי את המתכון לפני כשלושה שבועות בבלוג חו"לי מוצלח שנקרא smitten kitchen ומיד התאהבתי. עיון מעמיק יותר בבלוג העלה שהכותבת, ד.פרלמן, מצאה אותו אצל מרתה סטיוארט. תותים, מרתה, מי צריך יותר מזה? לא יכולתי לחכות שהעונה של הפרי תתחיל. ואז, כשסוף סוף סלסילות של תותים התחילו לנקד באדום את הדוכנים בשוק, רכשתי לי שלוש במחיר מופקע, ואצתי רצתי למטבח. אמה מה? העוגה הראשונה שאפיתי הייתה כולה מפח נפש. היא נפלה. היא לא נאפתה דיה מבפנים. כל העסק הסריח מכישלון.

התותים המסוכרים

ובכל זאת החלטתי לא לוותר, ולאפות אותה שוב למחרת – גם כי מאז גיל 10 חלמתי על עוגות תות כמו אלו שקראתי עליהן ב"מרי פופינס", וגם כי התגובות למתכון (אצל מרתה ופרלמן) היו מעולות פלוס. הפעם כבר לא רצתי לשוק (זה מעייף) ובמקום זה רועי הביא סלסילה של תותים מהסופר. בזמן שהוא עשה קניות אני הגעתי לשתי מסקנות חשובות בכל מה שנוגע למתכון: 1. כשמרוקנים את הבפנוכו של התות, חייבים לעשות את זה כמו שצריך – ולהוציא את כל הלבן. אחרת התותים הכבדים שוקעים לתחתית התבנית, מה שהופך את העוגה לרטובה מדי, וגם ככה מדובר בעוגה לחה. 2. חייבים לייבש היטב את התותים לפני תחילת העבודה. תותים הם יצורים מלאי נוזלים, ואלה ילחלחו לכם את המאפה בין אם תרצו ובין אם לא.

העוגה המוכנה

אז מה השורה התחתונה, אתם שואלים? לאפות את העוגה או לא? ובכן – אין סיבה לאפות אותה דווקא עכשיו, כשהמחיר של התותים בשמים. אבל בהמשך העונה, כשמחירם של הפירות יירד, ויתחשק לכם מאפה חמים, מלא בטעמים תותיים ריבתיים – אז לגמרי. זו עוגה משובבת לב גם במראה המשמח שלה וגם בטעמיה המתוקים, והיא תשדרג כל כוס קפה של בוקר או אחר צהריים.

עוגת תותים

צריך:

תבנית עוגה בקוטר 24 ס"מ

85 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות (ועוד קצת לשימון התבנית)

כוס וחצי (190 גרם) קמח רגיל

כפית וחצי אבקת אפיה

חצי כפית מלח

כוס + 2 כפות (225 גרם) סוכר (כוס הסוכר מיועדת לבצק, 2 הכפות לפיזור על התותים)

ביצה אחת

1/2 כוס חלב

כפית תמצית וניל איכותית

450 גרם תותים מרוקנים, חתוכים לחצי לאורכם ויבשים

מכינים:

1. מחממים תנור ל-175 מעלות ומשמנים את התבנית.

2. מנפים את הקמח, אבקת האפייה והמלח לקערה קטנה.

3. מרכיבים את וו הגיטרה במיקסר, ומקציפים את החמאה עם כוס הסוכר לקבלת תערובת בהירה ותפוחה (בערך 3 דקות במהירות בינונית-גבוהה).

4. מורידים את המהירות, מוסיפים את הביצה, החלב והוניל ומערבבים עד שמתקבלת תערובת חלקה.

5. מעבירים את המיקסר למהירות נמוכה, ומוסיפים בהדרגה את תערובת הקמח. מערבבים רק עד שהבצק הופך אחיד.

6. משטחים את הבצק בתבנית המשומנת, ומסדרים את התותים, כשצידם החתוך כלפי מטה. מסדרים את התותים כמה שיותר קרוב אחד לשני.

7. זורים את שתי כפות הסוכר הנותרות על התותים, ומכניסים לתנור.

8. אופים את העוגה במשך 10 דקות. מורידים את החום ל-165 מעלות ואופים עד שהעוגה זהובה, וקיסם שננעץ בה יוצא יבש (אלא אם כן הוא ננעץ בתות, ואז זה בסדר שהוא לח). מניחים לעוגה להתקרר בתבנית, כמעט עד טמפרטורת החדר לפני שאוכלים. אם תכסו אותה, העוגה תישמר היטב עד יומיים.

אפשר גם עם רוטב תותים

וכמה קטנות לפני שמתפזרים: אפשר להגיש לצד העוגה קצפת ממותקת מעט. אפשר גם להחליט שמפדרים אותה במעט אבקת סוכר לקישוט (לא צריך להתפרע, גם ככה מדובר במאפה מתוק). אפשר אפילו לפנק במעט רוטב תותים ליד העוגה. להכנת הרוטב פשוט קחו את התותים שנשארו לכם, ושימו בבלנדר. אחרי שהם הופכים למיץ טועמים, מוסיפים קצת לימון כדי לשמר אותם, וטיפה סוכר אם יש צורך. מערבלים שוב ואז מסננים את התערובת במסננת דקה. את הרוטב שמתקבל שומרים במקרר עד יומיים.

עוגת תותים היא אחלה קינוח אבל מתחשק לכם אוכל ממש? נסו עוף בתנור. רוצים משהו חם? נסו מרק חומוס וכרישה

פורסם בקטגוריה אפייה, כללי, מתוק. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות על עוגת תותים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים